Evensong - 18/06/2023

Locatie: Nieuwe Kerk
Aanvang: 17:00
Aanvullende informatie:

Choral Voices o.l.v. Daniel Rouwkema
Voorganger: Sam van Leer
Organist: Gijs van Schoonhoven

Als introit zingen we Hendrik Andriessen’s Jubilate Deo, naar psalm 100, ‘Juich de Heer toe, heel de aarde’. Opnieuw een bijzonder werk van deze vooraanstaande Nederlandse componist. Zijn vele werken voor de katholieke eredienst worden als baanbrekend beschouwd, met hun onvermoede kleuren en samenklanken. Aan Jubilate Deo kan je goed horen dat Andriessen ook organist was - zijn orgelimprovisaties waren befaamd. Het orgel heeft een heel eigen stem, en helemaal aan het eind, wanneer de zangers zwijgen, laat het in de laatste akkoorden ineens de zon doorbreken.

De preces en responses zijn van John Barnard (1948–). Vooral de zetting van The Lord’s Prayer is een juweeltje en een voorbeeld van de hedendaagse Anglicaanse koortraditie.

Psalm 8, ‘Oh Lord, our Gouvenor’ zingen we in de zetting van Thomas Attwood Walmisley.

De hymns klinken dit keer allebei vertrouwd in Nederlandse oren: Holy Father, great Creator en Glory be to God the Father.

Het Magnificat en Nunc Dimittis in E-klein zijn van William Lloyd Webber. Niet te verwarren overigens met Andrew Lloyd Webber (die nog onlangs klonk bij de Coronation; bekend zijn ook zijn Requiem en Jesus Christ Superstar): dat is William’s zoon. Zelf erfde Lloyd Webber de liefde voor muziek ook weer van zijn vader die alle beroemde orgels nabij Londen afreisde, zover als zijn bescheiden loodgietersinkomen toeliet. William ging mee en het duurde niet lang of hij gaf zelf, als veertienjarige, orgelrecitals. Er volgden beurzen en een studie bij oa Vaughan Williams op het Royal College of Music, waar hij later ook lange tijd les zou geven. Lloyd Webber’s Magnificat en Nunc Dimittis zing je niet in een keer mee, maar hoe vaker je het hoort, hoe mooier het wordt.

Het anthem is vandaag I saw the Lord van John Stainer, een werk waarvan wel gezegd wordt dat het speciaal geschreven is voor de akoustiek van St Pauls in Londen – want aan die kerk was Stainer zijn hele leven verbonden. Het werk begint met een dubbelkorige weergave van het visioen van Jesaja 6: 1-4, om dan over te gaan in een lofzang op de heilige Drie-Eenheid. Stainer gebruikt daarvoor het derde couplet van de middeleeuwse hymne ‘Ave Colenda Trinitate’, in het Engelse gezangboek opgenomen als ‘All hail, adored Trinity’. En daarmee sluiten we natuurlijk aan bij zondag Trinitatis, het hoogfeest van de Drie-eenheid, op 4 juni j.l..

Na de zegen zingen we tenslotte Daniel Rouwkema’s A Prayer of St Patrick, gebaseerd op St Patrick’s breastplate, een Ierse tekst uit de achtste eeuw. Volgens de legende sprak St. Patrick in het jaar 433, voordat hij de confrontatie aanging met de heidense Ierse koning Laogaire, dit gebed uit. Het begint met de woorden: ‘Als mijn schild deze dag roep ik aan…’ en staat in de Keltische traditie van de z.g. ‘schildgebeden’ (lorica) om bescherming door Gods aanwezigheid. Wij zingen de centrale strofe: ‘Christus naast mij, Christus voor mij; Christus in mij, Christus achter mij…’ Gebed, bezwering en lofzegging tegelijk.