Evensong - 16/06/2024

Locatie: Nieuwe Kerk
Aanvang: 17:00
Aanvullende informatie:

Op 16 juni zingt Choral Voices olv Daniel Rouwkema de Choral Evensong.
Voorganger: Tirtsa Liefting
Organist: Mannes Hofsink

We beginnen voor de verandering eens met een Duitse componist: Michael Praetorius, bekend van o.a. het kerstlied ‘Es ist ein Ros entsprungen’. Deze componist uit de begintijd van de barokmuziek schreef net als zijn tijdgenoot Schütz veel Lutherse kerkmuziek. Gemeentezang in de volkstaal was destijds een nieuw verschijnsel, waarvoor veel nieuwe muziek nodig was; melodieën waarvan er een heel aantal tot op de dag van vandaag voortleeft. Zo hoor je in dit werk, Wie nach eine Wasserquelle, de bekende melodie van psalm 42 duidelijk terug. Maar dan meerstemmig, dubbelkorig zelfs, volgens de Italiaanse stijl die Praetorius leerde van zijn leermeester Giovanni Gabrieli.

Even later zingen we psalm 42 nogmaals, samen met psalm 43, maar nu op de Engelse wijze getoonzet door Henry Walford Davies. De Preces and Responses zijn van de zeventiende eeuwse componist William Smith, met een nog wat eerder Onze Vader van Robert Stone.

Purcell’s Magnificat en Nunc Dimittis in G minor (in het kathedrale repertoire kortweg ‘Purcell in G minor’) wisselt vierstemmige koren af met zesstemmige, waarbij de hogere stemmen steeds afwisselen met de lagere. ‘Our musical Shakespeare’ noemen de Britten Purcell wel, vanwege zijn uitzonderlijke gave om teksten door muziek tot uitdrukking te brengen. De componist die op een steenworp afstand van Westminster Cathedral opgroeide, was zijn hele werkzame leven aan deze kerk verbonden. Hij ligt er ook begraven, in de schaduw van het orgel waarmee hij zich zo uitvoerig heeft beziggehouden. Boven het graf vermeldt een opschrift dat hij is heengegaan naar die ene, gezegende plek waar de muziek nóg beter is.

Sing praise to God is een anthem van Percy Whitlock, een veelzijdig componist die net zo makkelijk voor de kerk schreef als voor het Pavillion Theatre, de concertzaal van Bournemouth waaraan hij als organist verbonden was. Whitlock, die zijn werken soms ondertekende met het pseudonym Philip Lark (leeuwerik) was thuis in vele stijlen, van klassiek tot lichte muziek. Maar zijn eerste muzikale vorming kreeg hij, zoals zoveel Engelse musici, in een kathedraal. En wel die van Worcester.